Sunday, 31 October 2010

Saturday, 30 October 2010

THE MOST HATE  I HAVE TO DO


PACKING!
LIKE LA!:P
Dua orang sahabat karib sedang berjalan melintasi gurun pasir. Di tengah perjalanan, mereka bertengkar, dan salah seorang menampar temannya. Orang yang kena tampar, merasa sakit hati, tapi dengan tanpa berkata-kata, dia menulis di atas pasir :



HARI INI, SAHABAT TERBAIKKU MENAMPAR PIPIKU.



Mereka terus berjalan, sampai menemukan sebuah oasis, dimana mereka memutuskan untuk mandi. Orang yang pipinya kena tampar dan terluka hatinya, cuba untuk berenang namun nyaris tenggelam, dan berhasil diselamatkan oleh sahabatnya. Ketika dia mulai sedar dan rasa takutnya sudah hilang, dia menulis di sebuah batu:



HARI INI, SAHABAT TERBAIKKU MENYELAMATKAN NYAWAKU.



Orang yang menolong dan menampar sahabatnya, bertanya, “Kenapa setelah saya melukai hatimu, kau menulisnya di atas pasir, dan sekarang kamu menulis di batu?” Temannya sambil tersenyum menjawab, “Ketika seorang sahabat melukai kita, kita harus menulisnya di atas pasir agar angin maaf datang berhembus dan menghapus tulisan tersebut. Dan bila sesuatu yang luar biasa terjadi, sahabat membantu kita, kita harus memahatnya di atas batu hati kita, agar tidak akan hilang tertiup angin.”



Cerita di atas, bagaimanapun tentu saja lebih mudah dibaca dibanding untuk diterapkan. Begitu mudahnya kita memutuskan sebuah persahabatan ‘hanya’ karena sakit hati di atas perbuatan atau perkataan yang menurut kita keterlaluan hingga menyakiti hati kita. sakitnya hati lebih perkasa untuk merosakkan dibanding begitu banyak kebaikan untuk menjaga.







“Ya Allah, balaslah kebaikan siapapun yang telah diberikannya kepada kami dengan balasan yang jauh dari yang mereka bayangkan. 

Ya Allah, ampuni kesalahan-kesalahan saudara-saudara kami yang pernah menyakiti hati kami.

”Bukankah Rasulullah pernah berkata, “Tiga hal di antara akhlak ahli surga adalah memaafkan orang yang telah menganiayamu, memberi kepada orang yang mengharamkanmu, dan berbuat baik kepada orang yang berbuat buruk kepadamu”.



Saudara-saudaraku, mungkin aku pernah menyakiti hatimu dan kau tidak membalas, dan mungkin juga kau menyakiti hatiku karena aku pernah menyakitimu. Namun dengan izin-Nya aku berusaha memaafkanmu. Tapi yang aku takutkan kalian tidak mahu memaafkaku.

Sungguh, Saudara-saudaraku, dosa-dosaku kepada Tuhanku telah menghimpit kedua sisi tulang rusukku hingga menyesakkan dadaku.

Saudara-saudaraku, jika kalian tidak sanggup mendoakan aku agar aku ‘ada’ di hadapan-Nya, maka ikhlaskan segala kesalahan-kesalahanku. Tolong jangan kau tambahkan kehinaan pada diriku dengan mengadukan kepada Tuhan bahwa aku telah menyakiti hatimu.LIKE LA!:P

Thursday, 28 October 2010

mereka tanpa aku

antara wallpost dan entri yg buat hingus hijau pekat aku mengalir:'(

ye aku terharu nina:'(
n betol la.kaw seorang member yg awesome!


entri khas untukku
thanx a lot denne:'(
LIKE LA!:P

Wednesday, 27 October 2010

pabila malam tanpa bulan dan bintang:(

tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain
p/s:bukan la maksud aku jad tuh tempat mainmain mcm playground:p



mohd alief
gay aku


wafa syakira azmi
dia kata aku dah mcm abg dia

:(

aku nak hidup selamanya dgn mereka bolehkah?
kata nina,'when pigs can fly'.
mereka:(

damia faqhira saiful azly
khairunisa ahmad denney
dun worry aku ingt nama penuh korang:p

nur amanina rasid!

siti nur syahira safie

ainaa farhanah?? sorry:(

dato' paduka!
sory to say tp rmai2 mmber paan la yg aku plg TAK SEDIH nk tggl.ntah knapa.slalu bahan aku kot.haha:p

syakay,i'll miss u kodomo:(

bye2 fizzy!thanx for everything.jaga bento leklok.peace!

                                        dan tak lupa
adilin anuardi.i'll miss u too:'(


let bygone be bygone.buang yg keruh ambik yg jernih.apa yg terjadi disitulah hikmahnya tersembunyi.dan yg penting my life is not over...yet

AKU SAYANG KAMU SEMUA!
LIKE LA!:P
tidak perlu machine gun atau peluru berpandu utk menghadapi cabaran dihadapan sana. iringan doa dan sokongan drpd org disekeliling yg kononnya mampu utk bersama kita pd masa susah dan senang mungkin dapat menepis segala onak dan duri dengan mudah. siapa sangka, tidak menyangka, atau mmg sudah lama disangka seseorg itu akan tergolek dihadapan itu sebelum sempat langkah dibuka. kelakar bukan? namun inilah hakikat. siapa yg mampu menandingi kuasa maha agung. siapa yg mampu menukar rancangan-Nya. siapa mampu? jom kita berbalik kpd mereka. yg meghadapi. yg merasai. yg menderita.

mengonkong.dikonkong.terkonkong.

  • adakah semua keputusan lahir dari hati. tepat. muktamad. sedangkan jln yg dipilih tidak tahu kesudahannya. apakah dihadapan. apakah cabaran. apakah yg menanti. semua tidak mampu merungkai. akhirnya tergolek. tersungkur. menyesal. meraung. menangis. menjerit. segala perasaan menyesal keluar seolah-olah telah dipaksa oleh hati hitam lain untuk memilih jalan yg dipilih. the road not taken. semua orang berlumba-lumba utk meniru. mengikut. kononnya akan berjaya seperti org lain yg telah memilih jalan yg sama. satu rahsia hitam masih mengaburi mata semua. setiap insan memiliki kelebihan dan kemahiran yg berbeza. namun keupayaan diri-sendiri ternyata mengetahui segala-gala. alangkah bahagianya hidup jika semua organ dan deria mampu berkata-kata. memberi isyarat. adakah mereka mampu untuk melakukan. tanya sama otak. tanya sama akal. tanya sama fikiran. mampukah mereka. secara zahir. semua akan memandang hebat. 'ya, dia mampu melakukan'. ternyata sia-sia jika kita mendengar harapan orang asing jika deria berbisik, 'maafkan aku, aku tidak mampu'. 

              LIKE LA!:P

Tuesday, 26 October 2010

apelah nasib:(

                                        rukun iman ke-6:-
             
                                                   percaya kpd qada' dan qadar

dan inilah pengajaran yg aku perlu pelajari drpd apa yg aku lalui utk tahun ini. banyak mungkin yg trjadi kpd aku dan harus ku ingat

berjalan biar kedepan,bukan kebelakang!



LIKE LA!:P

Monday, 25 October 2010

dan aku menyesal:'(LIKE LA!:P

Tuesday, 19 October 2010

bismillahi tawakkal tu alallah
LIKE LA!:P

Monday, 18 October 2010

mom, i'm sorry!:(
LIKE LA!:P

Thursday, 14 October 2010

owhh kimatsu shiken ne!

mochiron la aku takot gedik kalau tanye 'apekah perasaan aku ketika ini?'.fuhhh esok final sempat lagi post entri ahhh suke ati aku la kan.tangan da cramp duk tulis2 kanji berkalikali dan tibatiba aku rase da mcm tulis tulisan pembunuh sosilawati owh sory la kalau racist sedikit.

takot ni sumpah!
LIKE LA!:P